Thursday, April 5, 2018

Apartments, landlords and boxes, part 1

It's been a while since my last blog post, but rest assured: this one will have a lot of turn of events despite my previous boasting about less happenings. I have to divide it in two separate posts as otherwise this will get way too long!

As you might remember, I decided to start looking for a new home as no renovations seemed to happen to the crappy place where I've lived while in Munich. Before Christmas I went to a viewing, and I actually in the end would've gotten the place. However, the landlord asked me to sign a paper stating the puppies would NEVER be alone in the apartment, which obviously was something I could not agree to. So, I told to the real estate agent I will keep on looking at places and there was actually a possibility to a pretty nice apartment with garden and a fireplace. However, the owner of this apartment was very difficult to reach, and in the end she decided NOT to rent the place even though she had said to me three weeks earlier even how much the rent would be. To be honest, it was a good thing that she decided not to rent it, as I've had now my fair share of difficult landladies or landlords.

Now we come to the crazy part of this post. As you might also remember, my landlord is also my boss and he is not very easy person to deal with. He takes things, no matter what it is, always very personally and he has either refused or neglected to do any fixes or renovations at the apartment. Maybe he has just forgotten, I don't know, but the wet wall is still wet, and the hole in the ceiling is still there. The owner of the apartment is his good friend and she lives in Los Angeles. My rental contract is between my boss and me, and not with the apartment owner. In this contract it is stated that in my use is the apartment and the storage room. Nowhere in the contract it is mentioned that the apartment or the storage room is in the use of the owner.

However, in the early days of March I got a sms from the owner saying she needs me to do a huge favor for her, details are in an email. So I read my email and she asked me to be at the apartment in two days to receive a delivery from her. She said to me that she had sent some of her stuff from LA to Munich, and asked me to receive them AND empty the storage room so that the boxes would fit in there. She didn't tell me how many boxes or until how long she expects to store them. I was completely baffled - it is not in the rights of an owner to use the apartment while it's been rented out! So, I received the boxes and it was freaking 20 of them!! Obviously they didn't fit in the storage room as it was full of my stuff, so they were carried in the middle of the living room because there were no other space. And I still hadn't heard how long she wanted to store them there.





As it was clear that she and my landlord were breaking the terms of the rental contract, I asked the contract to be terminated at the end of March. Naturally my landlord refused saying the notice period is three months, and he would be in Munich 16th of April and could take care of things then. Meaning I would've lived over a month among somebody else's stuff. It was unbearable situation, and he refused to understand why this would be a problem for me. I explained to him in details why he is breaking the rental contract, and he was very offended and accused me of being aggressive and told me that fine, but I can't ask for his help ever again. Main thing was that he did say "ok" for my termination request.

To be continued.

*****

Edellisestä blogipostauksestani onkin kulunut aikaa, mutta älkää huoliko: tässä postauksessa onkin paljon tapahtumia huolimatta siitä että kehuskelin sillä miten tapahtumia on jatkossa vähemmän. Minun pitää jakaa tämä postaus kahteen erilliseen kirjoitukseen sillä muuten tästä tulee aivan liian pitkä!

Kuten ehkä saatattekin muistaa, päätin alkaa etsimään uutta kotia sillä remontteja ei ollut tiedossa siihen kämäiseen kämppään jossa olen Münchenissä ollessani asunut. Ennen joulua kävin yhdessä asuntonäytössä, ja loppujen lopuksi olisin saanutkin sen. Vuokraisäntä kuitenkin pyysi minua allekirjoittamaan paperin jossa olisin vakuuttanut että koirat eivät olisi KOSKAAN yksin asunnossa, mikä luonnollisesti on jotain mihin en voinut suostua. Niinpä kerroin kiinteistönvälittäjälle että jatkan etsintää ja minulla olikin tiedossa melko kiva asunto jossa olisi ollut puutarha ja takka. Tämän asunnon omistajaa oli kuitenkin hyvin vaikea saada kiinni, ja loppujen lopuksi hän päättikin olla vuokraamatta asuntoa vaikka hän oli jo sanonut minulle kolme viikkoa aiemmin paljonko vuokra tulisi olemaan. Rehellisesti sanottuna uskon että tämä oli parempi käänne, sillä minulla on ollut ihan tarpeeksi kokemuksia vaikeista vuokraemännistä/isännistä.

Sitten pääsemmekin tämän postauksen hulluun osaan. Kuten ehkä myös saatatte muistaa, vuokraisäntäni on myös pomoni ja hän on hyvin vaikea ihminen. Hän ottaa asiat, aivan sama mistä on kyse, hyvin henkilökohtaisesti ja hän on joko kieltäytynyt tai laiminlyönyt asunnon tarvitsemista korjauksista tai remonteista. Ehkä hän on vain unohtanut, en tiedä, mutta märkä seinä on yhä märkä, ja katossa oleva reikä on edelleen olemassa. Asunnon omistaja on hänen vuokraisäntäni hyvä ystävä, ja asuu Los Angelesissa. Vuokrasopimukseni on pomoni ja minun välinen, eikä suinkaan asunnon omistajan välinen. Tässä sopimuksessa on mainittu että käytössäni on asunto ja varastohuone. Missään tässä sopimuksessa ei mainita että asunto tai varastohuone olisi omistajan käytössä.

Kuitenkin maaliskuun alussa sain tekstiviestin asunnon omistajalta jossa hän kertoi tarvitsevansa minulta valtavan isoa palvelusta ja että yksityiskohdat olisivat sähköpostissa. Luin sähköpostini ja kävi ilmi että hän pyysi minua olemaan asunnolla kahden päivän kuluttua ottamaan vastaan hänen lähettämänsä lähetyksen. Hän kertoi että oli lähettänyt joitakin tavaroitaan Los Angelesista Müncheniin, ja pyysi minua ottamaan ne vastaan JA tyhjentämään varastohuoneen jotta hänen laatikkonsa mahtuisivat sinne. Hän ei kertonut montako laatikkoa olisi tulossa tai kuinka kauan niitä pitäisi säilyttää. Olin täysin hämmentynyt - asunnon omistajalla ei ole oikeutta käyttää asuntoa silloin kun se on vuokrattu! Niinpä otin laatikot vastaan ja kävi ilmi että niitä oli 20!! Luonnollisestikaan ne eivät mahtuneet varastohuoneeseen koska se on täynnä minun tavaroitani, joten laatikot kannettiin keskelle olohuonetta koska muutakaan vaihtoehtoa ei ollut. Enkä edelleenkään ollut kuullut kauanko omistaja haluaisi niitä säilyttää.

Koska oli selvää että sekä hän että vuokraisäntäni rikkoivat vuokrasopimukseni ehtoja, pyysin että sopimus terminoitaisiin maaliskuun lopussa. Luonnollisestikin vuokraisäntäni kieltäytyi sanoen että irtisanomisaika on kolme kuukautta, ja että hän olisi Münchenissä huhtikuun 16.pv ja voisi hoitaa asiat silloin. Tarkoittaen että minun olisi pitänyt elää yli kuukausi toisen ihmisen tavaroiden keskellä. Se oli sietämätön tilanne, ja hän kieltäytyi ymmärtämästä miksi tämä oli minulle ongelma. Selitin hänelle yksityiskohtaisesti miksi hän rikkoo vuokrasopimusta, ja hän loukkaantui ja syytti minua siitä että olen aggressiivinen ja sanoi että selvä, mutta älä koskaan pyydä enää sitten häneltä apua. Pääasia kuitenkin oli että hän sanoi "ok" pyynnölleni terminoinnista.

Jatkoa seuraa.

No comments:

Post a Comment